Praktisch

Contact opnemen

Wanneer?

We zijn elke werkdag bereikbaar op nummer 02 80 101 80 tussen 9u - 12u30 en 13u - 16u30.

​Hoe?

Je kan als cliënt best telefonisch contact opnemen. Bij aanmelding zal een onthaalmedewerker je naam, telefoonnummer en adres noteren. Een hulpverlener zal jou bellen om te bekijken hoe je best geholpen wordt.  

 Wanneer je voor je hulpvraag door ons verder geholpen kan worden, krijg je informatie over onze werking en geven we je een afspraak voor een eerste gesprek (intake) op onze dienst.

Niet bij ons?

Wanneer blijkt dat het CGG niet het juiste adres is voor jouw problemen, helpen we je bij het zoeken naar een andere dienst (CGG-vestiging dichterbij, CLB, meer gespecialiseerd aanbod,…). 

​Aanspreekpunt Mentaal Welzijn

Weet dat je als volwassene ook terecht kan bij het Aanspreekpunt Mentaal Welzijn op het nummer 0800 13 500 (elke weekdag tussen 9u en 17u). Meer info vind je hier

Terug naar boven

Eerste gesprek

Een hulpverlener bekijkt met jou wat de problemen/klachten zijn en hoe we je kunnen helpen. 

​Praktisch

Een kennismakend gesprek duurt ongeveer een uur tot anderhalf uur. Het eerste gesprek is gratis indien u verwezen bent door een andere hulpverlener of zorgverstrekker. Indien u op eigen initiatief contact opneemt, geldt voor het eerste gesprek de normale prijs. Soms zijn meerdere gesprekken nodig om alles goed in kaart te brengen. 

Het kan ook zijn dat er bijkomend onderzoek nodig is:

  • een psychiatrisch of geriatrisch onderzoek

  • een psychologisch of psychodiagnostisch onderzoek

Soms is het wenselijk dat je partner, je kind(eren) of iemand anders van de familie meekomt op gesprek.  

​Het kan zijn dat de hulpverlener overleg wenst te plegen met de verwijzer of andere betrokken hulpverleners, of verslagen wenst op te vragen over eerdere hulpverlening. Dit gebeurt enkel mits jouw uitdrukkelijke instemming.

Terug naar boven

Prijs

Vanaf 1 mei 2013 worden uniforme tarieven ingevoerd voor alle Centra Geestelijke Gezondheidszorg (CGG). Deze beslissing werd genomen door de Vlaamse Regering (Decreet 5 oktober 2012). 

Algemeen

De bijdrage mag geen drempel zijn om beroep te kunnen doen op ons voor hulp.
Aarzel niet om dit met de psychiater of de therapeut te bespreken indien nodig!

​Consultatie bij een therapeut

Het standaardtarief bedraagt 11 euro voor een consultatie met een therapeut (maximum 1 uur).

 Hebben recht op een verminderd tarief (4 euro): 

  • Mensen met een verhoogde tegemoetkoming via het OMNIO- of WIGW-statuut (na te vragen bij uw mutualiteit) 

  • Mensen in in budgetbegeleiding, budgetbeheer of schuldbemiddeling bent bij een Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) of een OCMW

  • Jongeren die i.v.m. probleemsituaties met de ouders of voogd op eigen initiatief komen zonder medeweten van ouders of voogd

Hebben recht op gratis gesprekken:

  • Gedetineerden

  • Asielzoekers

  • Mensen zonder papieren

  • Personen die de maximumfactuur gezondheidszorg hebben bereikt in het vorige of huidige jaar

​Consultatie bij een psychiater

Voor consultaties bij de psychiater wordt het systeem van de 3e betaler toegepast.
De cliënt dient voor elke consultatie bij de arts een kleefbriefje van de mutualiteit mee te brengen.  
CGG Ahasverus regelt het terugbetaalbare doktershonorarium rechtstreeks met de mutualiteit.  
Als cliënt betaal je enkel een bijdrage, overeenkomstig met de nieuwe CGG-tarieven.

Terug naar boven

Klachten

Als je verwachtingen niet beantwoord worden of als je ontevreden bent, is een gesprek met de betrokken medewerker aangewezen.

Al onze medewerkers staan hiervoor open.

Wil je gewoon suggesties voor verbetering meegeven?
Dat kan via deze folder.

Wanneer zo ‘n gesprek niet mogelijk is of niet het gewenste resultaat oplevert, voorziet CGG Ahasverus in 3 klachtmogelijkheden.
Je kan:

  1. Contact opnemen met de vestigingscoördinator van de vestiging of het team waar je in behandeling bent. 

    • Asse - Greet Vanbever - greet.vanbever at ahasverus.be​

    • Halle - Stefany Navez - stefany.navez at ahasverus.be

    • Grimbergen - Joris Jacobs - joris.jacobs at ahasverus.be

    • Vilvoorde - Ilse Vanroy - ilse.vanroy at ahasverus.be

    • Forensische - iter at iterhulp.be of psychotherapie-brug at ahasverus.be

    • Atelier - Heidi Arys - heidi.arys at ahasverus.be

  2. Contact opnemen met Jan De Clercq, directeur van CGG Ahasverus: directie at ahasverus.be.

  3. Beroep doen op een externe en onafhankelijke klachtenbemiddelaar. De contactgegevens vind je via deze link.  

​Wens je meer uitgebreide informatie over patiëntenrechten? www.health.fgov.be

Onze folder met informatie over klachten.

Terug naar boven

Privacy policy

Deze privacy verklaring heeft tot doel te verduidelijken op welke wijze de persoonsgegevens van cliënten binnen CGG Ahasverus vzw worden verwerkt en welke rechten de cliënt kan uitoefenen met betrekking tot zijn persoonsgegevens.

​Bij vragen of opmerkingen omtrent privacy- en gegevensbescherming kan je steeds terecht bij onze Data Protection Officer via DPO at ahasverus.be. 

1.    Welke gegevens verzamelen we mogelijks over jou? 

Identificatiegegevens (en in voorkomend geval van je wettelijke vertegenwoordiger); je rijksregisternummer; persoonlijke kenmerken (leeftijd, geslacht, taal,…); gegevens over je gezondheid en leefgewoonten; psychiatrische gegevens; gegevens met betrekking tot de zorg; gegevens over je gezins- en familieleden en andere derden, enkel indien dit relevant is voor de zorgverlening (zorgrelaties); gerechtelijke gegevens indien dit relevant is voor de zorgverlening; gegevens over fertiliteit en seksualiteit indien dit relevant is voor de zorgverlening; gegevens over je verzekerbaarheid, waaronder gegevens over je mutualiteit; financiële gegevens; relevante gegevens bij het verwerken van een klacht (klachtendossier); sociale gegevens en gegevens over opleiding en beroep.

​2.    Waarom verzamelen we deze gegevens over jou?

CGG heeft de wettelijke verplichting om een medisch dossier bij te houden. Daarnaast verzamelt CGG gegevens om haar administratieve verplichtingen uit te voeren, zoals het aanrekenen van de prestaties. Andere geregistreerde gegevens worden verzameld om te voldoen aan rapportering die de overheid verwacht. 

​3.    Worden deze gegevens met anderen gedeeld?

De persoons- en cliëntgegevens die we van en over je hebben vallen in principe onder het beroepsgeheim. Medewerkers van CGG hebben toegang tot dossiers. 

We delen je gegevens met anderen buiten het CGG Ahasverus vzw enkel:

  • Indien dit nodig is voor een goede zorgverlening (bv. met andere zorgverleners, zoals je huisarts, met je wettelijke vertegenwoordiger,…), of

  • Indien we daartoe op basis van regelgeving of rechtspraak verplicht zijn (bv. met de overheid, de mutualiteit, Agentschap Zorg en Gezondheid), of 

  • Indien je hebt toegestemd met het elektronisch delen van je gegevens met andere zorginstellingen via e-Health, dan kunnen externe behandelende zorgverleners je cliëntendossier ook rechtstreeks raadplegen. 

In geval van wanbetaling, worden bepaalde gegevens ook gedeeld met een advocaat en/of gerechtsdeurwaarder voor de gerechtelijke invordering van de factuur. 
In geval van een klacht, worden bepaalde gegevens gedeeld met de zorgverlener over wie de klacht gaat, de hoofdarts van CGG Ahasverus vzw, een professioneel raadgever (bijv. advocaat), een verzekeraar. 

​​4.    Hoe lang bewaren we deze gegevens?

Je gegevens worden maximum 50 jaar bewaard.

​5.    Wat zijn je privacy-rechten?

Elke cliënt van wie CGG Ahasverus vzw gegevens verwerkt heeft volgende rechten ter beschikking:
1.    Het recht om te weten wie uw gegevens verwerkt en waarom
2.    Het recht op inzage in uw gegevens en een kopie
3.    Het recht om bezwaar te maken
4.    Het recht om uw gegevens te corrigeren
5.    Het recht om uw gegevens te laten wissen en om vergeten te worden
6.    Het recht op inspraak bij geautomatiseerde besluitvoering
7.    Het recht om uw gegevens te verplaatsen

Deze rechten kunnen beperkt worden door specifieke regelgeving die op de verwerking van toepassing is. Daarom zal CGG Ahasverus vzw bij elke vraag om een recht uit te oefenen eerst het wettelijk kader aftoetsen. Indien we volgens deze rechten je gevraagde recht, bijvoorbeeld het recht op inzage niet (zomaar) kunnen uitvoeren, zullen we je dit gemotiveerd laten weten.

Het verzoek om één of meerdere van bovenstaande rechten uit te oefenen dient gericht te worden tot de DPO van CGG Ahasverus (DPO at ahasverus.be). 

Voor onze volledige privacy policy, waar je meer uitleg vindt over de verschillende verwerkingsdoeleinden maar ook extra’s zoals basisprincipes, rechten en wettelijke beperkingen en wettelijk kader, klik hier

Terug naar boven